Polecamy

O czym pamiętać wybierając pościel do hotelu?

Rola czystości i higieny w hotelu

Poradnik

Pomysły na organizację pracy recepcji w hotelu

Gdy mówimy o profesjonalnej obsłudze w hotelowej recepcji, powinniśmy mieć świadomość tego, że składa się na nią przynajmniej kilka czynników, a każdy wymaga zwrócenia na niego uwagi. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście poziom, w jaki obsługiwani są klienci, kompetencje i zachowanie pracowników, a także ich ubiór i wiedza na temat procedur, które powinny być postrzegane bez względu na okoliczności.

Nie można jednak zapominać o tym, że zarówno wyposażenie, jak i wygląd recepcji są tak samo istotne. Jak zatem zorganizować pracę recepcji, aby mieć pewność, że rzeczywiście stanowi ona wizytówkę zarządzanego przez nas hotelu? Nie ulega wątpliwości, że recepcja jest jedną z najważniejszych części każdego hotelu. Nie bez przyczyny jest więc porównywana do hotelowego centrum dowodzenia, a także do centrum organizacyjnego.

To miejsce, w którym goście szukają wsparcia i pomocy. Bez względu więc na liczbę gwiazdek w hotelu, należy zadbać o to, aby te wsparcie otrzymywali. Recepcja jest też miejscem, w którym potencjalny gość nawiązuje pierwszy kontakt z hotelem, do którego właśnie trafił. Te kilka minut może mieć przy tym decydujące znaczenie dla sposobu, w jaki hotel jest postrzegany.

Zachowanie recepcjonisty – na co zwrócić uwagę?

Skoro więc recepcja jest swego rodzaju wizytówką obiektu, wskazane jest zadbanie zarówno o jej dobry wygląd, jak i właściwą organizację pracy. Tu wiele zależy od ubioru pracownika, wskazane jest więc, aby posiadał on schludny mundur hotelowy, jeśli zaś placówka nie wprowadziła jednolitego umundurowania – eleganckie ubranie. Oczywiście, pojęcie elegancji może być postrzegane na wiele sposobów, jeśli więc nie chcemy dopuścić do niepotrzebnych nieporozumień, dobrym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie hotelowego dress-code. Ubiór musi być przy tym nie tylko schludny, ale również czysty i dopasowany.

Obowiązki recepcjonisty

Jeśli istnieje taka możliwość, inny uniform powinien być noszony latem, inny zaś w czasie chłodniejszych dni. Nie można zapominać także o tym, jak duże znaczenie ma to, w jaki sposób zachowują się pracownicy recepcji, tak w stosunku do gości, jak i do siebie nawzajem. Tu kluczowe znaczenie ma nie tylko profesjonalizm, ale i opanowanie, recepcjonista musi bowiem liczyć się z tym, że będzie uczestniczył w sytuacjach trudnych do przewidzenia, a mimo to powinien zawsze zachowywać spokój. Już na starcie dobrze też określić takie zasady, jak choćby zakaz jedzenia i picia w recepcji albo zakaz prowadzenia w niej rozmów o prywatnym charakterze.

Kolejnym punktem, któremu należy poświęcić uwagę jest postawa. Ponownie mamy do czynienia z regulacjami, które mogą się różnić w zależności od tego, z jakim hotelem mamy do czynienia. Przyjmuje się jednak, że na widok gościa recepcjonista powinien wstać i właśnie w takiej pozycji prowadzić z nim rozmowę. Niewstanie bardzo często jest uważane za brak szacunku i nie ma tu znaczenia to, czy jest to działanie świadome, czy też nie. Przydają się też gesty, które zachęcają gościa do nawiązania z nim kontaktu. Są nimi choćby uśmiech i postawa otwarta charakterystyczna dla recepcjonisty nawiązującego relację z osobą korzystającą z hotelowego noclegu.

Zobacz

Pomysły na letnią rozrywkę

Kiedy lato w pełni, aż chce się spędzać czas poza domem. Czasem jednak nawet wówczas...

Hotele przyjazne dla… dorosłych?

Na tak konkurencyjnym rynku, jakim niewątpliwie jest rynek hotelarski, hotele starają się...

Jak zaaranżować hotelową łazienkę?

Choć informacja ta może zaskakiwać, wyposażenie łazienek w hotelu wcale nie jest prostym...